NorthSeaChefs breiden met Sergio Herman uit

May 7, 2018

Toekomstgerichte NorthSeaChefs breiden sterk uit, onder meer met Sergio Herman

Chefs uit de cateringsector, hotelscholen en Nederland waaronder Sergio Herman maken voortaan deel uit van het onderzoeksteam van NorthSeaChefs. Het mission statement van NorthSeaChefs is bekend: duurzaam gebruik van onbekende en onbeminde Noordzeevis - gevangen door Belgische vissers - verbeteren zodat eveneens volgende generaties daarvan kunnen genieten. Vanaf dit jaar onderschrijven dubbel zoveel leden van NorthSeaChefs die gedachte met hun onderzoek.

Versnelling hoger en grens over

Met een nog groter aantal chefs uit zowel horeca, catering en onderwijs wordt een versnelling hoger geschakeld. De vijftig leden vertegenwoordigen klassiek en eigentijds geïnspireerde keukens. En zowel fine dining als bistronomische restaurants uit heel het land zodat het gedachtegoed breed gedragen wordt. NorthSeaChefs kijkt voor het eerst even over de grens en verwelkomt Sergio Herman en Syrco Bakker als Zeeuwse chefs die actief zijn aan de Noordzee.

Onderzoeksteams

Zes keer per jaar ontvangen de NorthSeaChefs leden een “blue box” met circa tien kilo aan onbekende vissoorten plus wetenschappelijke informatie waarmee ze in de keuken aan de slag moeten gaan. Hun culinaire resultaten worden nadien verzameld en voor het publiek via de website www.northseachefs.be toepasselijk en kenbaar gemaakt. Doel is daarmee bekendheid en vraag naar respectvol gevangen onbekende vis te vergroten.

Impact met steenbolk

Concrete resultaten van vijf jaar actieve werking en impact op de publieke opinie zijn er volop. Een tot voorheen nagenoeg onbekende smaakvolle vis als steenbolk is inmiddels via verkoop in restaurants, supermarkten, voedingswinkels en openbare markten ingeburgerd. Steenbolk wordt niet langer als ‘waardeloze’ bijvangst over boord gegooid maar vertegenwoordigt door zijn opmerkelijk gestegen populariteit een inkomen voor visser en verkoper. En de consument ontdekte een lekkere, lokale én prijsgunstige vis als alternatief voor overbeviste soorten of exotische kweekvis.

Succes van onderuit

De vangst van onze Noordzeevissers wordt dus beter gewaardeerd. Tegelijkertijd vergroot zo het bewustzijn bij het publiek rond het waarderen van minder bekende vissoorten uit onze Noordzee. NorthSeaChefs bewijst hiermee hoe de aangehaalde problematiek van bijvangst van onderuit - en niet door de overheid - op het voorplan word gebracht. Daarvoor ging de organisatie een samenwerkingsverband aan met Gadus, de tweede grootste visverwerker van het land. Via deze weg slaagt NorthSeaChefs erin om de minder bekende vissoorten met succes in de koeltoog van Metro Cash & Carry te krijgen.

Over NorthSeaChefs:

NorthSeaChefs is een a-commerciële werkgroep die sinds 2011 onder impuls van chef Filip Claeys (De Jonkman, Brugge) en Rudi Van Beylen (Hof Ten Damme, Kallo) actief is en in 2013 in aanwezigheid van toenmalig Minister President Kris Peeters, ook verantwoordelijk voor de Visserij, officieel werd opgericht. NorthSeaChefs slaagde erin om de overheid bij de problematiek van de onbekende Noordzeevis en bijvangst te betrekken. De organisatie is een treffend voorbeeld van hoe chefs buiten de keukenmuren proactief een probleem van duurzaamheid onder de aandacht kunnen brengen waarbij alle huidige belanghebbenden (vissers, reders, verkopers, chefs en consumenten) én vooral de toekomstige baat bij hebben.

Overzicht nieuwe leden:

• Sergio Herman - AIRrepublic, Pure-C, The Jane

• Syrco Bakker - Pure-C

• Pierre Résimont – L’Eau Vive

• Thomas Troupin – La Menuiserie

• Jeremy Girvan – GJCOOK

• Clement Petit-Jean – La Grappe d’Or

• Christophe Pauly – Le Coq au Champs

• Bruno Timperman – Bruut

• Willem Hiele – Willem Hiele

• Marcello Balardin – OAK

• Michael Yates – Sail&Anchor

• Angelo Roseel – La Durée

• Thijs Vervloet – Colette

• Stijn De Vreese – Bernard & Benoit De Witte

• Tom Van der Eecken – Gourmet Events

• Christophe Snauwaert – Toi, moi et la Mer

• Jo Lemmens – Restaurant U

• Sean Uytterhaegen - KOXX

• Luc Godon & Marc Greveling – PIVA

• Sofie Gaytant – Sofie’s Choice

• Edwin Van Goethem – ‘t Korennaer

• Bart Gils – Signatuur

More News

Nierstichting ambassadeur Tim Golsteijn met 'Minder zout, meer smaak' campagne

Mar 25, 2024

Nierstichting ambassadeur Adrian Zarzo met 'Minder zout, meer smaak' campagne

Feb 20, 2024

Lancering nieuwe portretten van New Chefs on the Block

Feb 6, 2024